۰۱۷-۳۲۵۲۶۳۲۶
info@mftgorgan.ir

اسکیس

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷
اسکیس

اسکیس چیست ؟                

برای اسکیس تعاریف متعددی را می توا ن بیا ن کرد :

اسکیس در حقیقت انجماد یک ایده د رحال عبور از ذهن است .

اسکیس طراحی تند , سریع و ساده است .

اسکیس یک ابزار است تا ما بتوانیم ایده ها و افکار درون ذهنمان را منصه ظهور برسانیم .

اسکیس باز گو کننده یک سلسله تفکرات است که در ذهن معمار یا طراح وجود دارد و از طریق فرآیند طراحی به واقعیت می پیوندد .

اسکیس طراحی دست آزاد است ، دستی فارغ از هرگونه ابزار ،  جز قلم برای کشیدن ، دستی توانمند و هماهنگ با ذهن .

ویژگی های یک اسکیس

یک اسکیس می تواند نحوه فکر کردن طراح را نسبت  به موضوع طراحی بیان کند .

اسکیس به دور از هرگونه دروغ است و ما صادقانه هر آنچه که در ذهن خود می بینیم را به روی کاغذ می آوریم .

اسکیس نوعی بیان معماری و بهتر از آن معمارانه است و از اصالت بالایی در این رشته و سایر رشته های هنر های تجسمی بر خوردار است و ابزار مناسبی  برای خلق و بیان ایده ها می باشد .

ذات اسکیس طراحی تند ، سریع می باشد ، پس گاهی ممکن است که یک اسکیس دارای خطوط زیاد باشد .

اسکیس ها  کمک خواهند کرد تا ما بیشتر در مورد ایده های خود فکر کنیم و آن ها را بررسی نماییم و بیشتر به پرورش و رشد آن ها بیاندیشیم .

گاهی اوقات  در برخی  از اسکیس ها و اتود های   شخصی و اولیه ممکن است اغراق   وجود داشته باشد  البته این مورد در مراحل اولیه  کار امری است شخصی و  برگرفته از بینش طراح ،  که در مراحل بعدی بر طرف خواهد شد .    

خلاصه آن که :

ما به عنوان یک دانشجوی معماری یا معمار و یا طراح باید  نوعی تفکر منطقی  و قوی نسبت به موضوع طراحی داشته باشیم و در حقیقت ایده ها و افکار را بتوانیم در راستای اهداف والا خلق و پرورش دهیم .

حال اگر قدرت بیان آن را توسط دست آزاد و ابزار اسکیس نداشته باشیم ناچاراً به طرق دیگر ایده و فکرمان را بیان می کنیم مثلاً از ساخت ماکت و یا طراحی دو بعدی و سه بعدی رایانه ای و یا دست با ابزار ( مسلح ) کمک می گیریم . مهم این است بتوانیم فکرمان را بیان کنیم بیانی معمارانه .

اگر ما قادر باشیم  اسکیس های با گرافیک بالا و یا به اصطلاح زیبا و با رنگ و لعاب و در سطح حرفه ای ارائه کنیم ، اما پشت این خطوط به ظاهر زیبا فکر و مبانی نظری و هدف نداشته باشیم در واقع کاری بیهوده و عبث انجام داده ایم و خود را گول زده ایم و این گونه ترسیمات هیچ گونه جایگاهی برای رشد نخواهند داشت . پس بهتر است اول چگونه فکر کردن را بیاموزیم و بعد چگونه خلق کردن و چگونه ارائه کردن را ...

امیدوارم یکی از ویژ گی های دو گروه اول را داشته باشید ... ò

× افرادی که دست قوی را به همراه ذهن قوی دارند .

× افرادی که  فکر قوی دارند  اما قدرت ارائه افکار خود را به صورت اسکیس و اتود  ندارند   .

× افرادی که دست قوی دارند ولی از داشتن ایده های خوب و در حقیقت از داشتن فکری قوی در زمینه خلق پرورش ایده های معمارانه محروم هستند .

× افرادی که  هیچ کدام از ویژگی های  موارد بالا را ندارند


اسکیس و راندو

اسکیس یا Sketch در واقع به معنای طراحی سریع و فاقد جزییات زیاد می باشد که طراح یا معمار جهت نشان دادن آنچه در ذهن می پروراند به مخاطب غیر معمار از آن استفاده می کند.

پيش نياز

دانشجویان معماری، معماری منظر و کلیه علاقه مندان به طراحی محوطه سازی

سرفصل

  • آشنایی با خطوط معماری،آشنایی دانش پذیر فضای سه بعدی
  • آشنایی با مفهوم نقطه گریز، آشنایی با مفهوم دید ناظر، توانایی ترسیم احجام در پرسپکتیو یک نقطه ای
  • آشنایی با مفهوم خط افق دید، دید های ناظر، مورچه و پرنده
  • توانایی طراحی با دست آزاد از روی پلان مجموعه، کروکی
  • تکنیک راندو با ماژیک،ترسیم انواع درخت و درختچه و جانمایی آنها در پلان و نما و راندو آنها
  • توانایی شیت بندی و پرزانته آن

مهارت های اکتسابی

همسو شدن چشم، ذهن و دست دانش پذیر جهت ترسیم و خلق فضاهای سه بعدی به صورت دست آزاد.
بالا بردن مهارت دانش پذیر جهت طراحی دست آزاد انواع پرسپکتیوها، ترسیم انواع درخت، فیگور و کلیه المان های منظر شهری